mandag 4. januar 2010

Ikke et nyttårsforsett

Før jul fikk jeg en temmelig oppmuntrende påminnelse (under listen over kriterier og i begrunnelsen for at det var et av dem jeg ikke tilfredsstilte) om at jeg kanskje burde skrive mer enn det jeg gjør, og i løpet av årene som kommer har jeg lyst til å øke produksjonen. Dette er bare et av flere punkter på en liste som ikke akkurat er nyttårsforsetter. Ikke øyeblikkelige tiltak, men noe jeg langsomt skal ta for meg. Jeg er allerede i bevegelse: Jeg har begynt å gjøre regelmessige skriveøvelser.

Når det gjelder det å legge ut ting, på forumer, blogger, kommentarfelter og sånt, er det fremdeles et par hindre i veien. Det har litt å gjøre med teknikk og ferdighet, men aller mest med selvtillit; selvtilliten vakler både som skribent og som sosial aktør. Noe av det jeg skriver er jeg temmelig fornøyd med. Mye av det er jeg ikke så fornøyd med, og da legger jeg det heller ikke ut. En del gjør jeg ikke en gang ferdig. En del gidder jeg ikke en gang å begynne på fordi jeg ikke regner med å få gjort det ferdig.

Både fullføring og publisering har jeg noen planer om hvordan jeg skal jobbe med. Men fordi det har en del med selvtillit å gjøre, og selvtilliten ennå er skjør, vil jeg ikke prøve på for mye på en gang. Derfor kommer det ikke noe nyttårsforsett, og ingen særlig etterprøvbare målsetninger. Jeg lar det inntil videre være med denne halvoffentlige, halvforpliktende erklæringen. I år skal jeg prøve å få til mer enn jeg gjorde i fjor, og når jeg har en følelse av at jeg kan følge det opp, skal jeg gå inn for å bli aktiv på ordentlig.

2 kommentarer:

CiViX sa...

Høres bra ut. Alltid moro å lese det du har på hjertet :-)

Martinbg sa...

Takk for det. (Leste forresten Andungeteksten du hadde før jul, det var oppmuntrende å høre om en sånn forandring. Å endre på hvordan jeg ser meg selv, sånn kjønnsmessig, gjennom andres øyne er et annet av prosjektene på lista mi.)