onsdag 20. januar 2010

Hytta til Baba Yaga

I følge NRKs Mytekalender er det bestemorsdagen i Bulgaria i dag. Programmet trekker linjene derfra til sagnskikkelsen Baba Yaga, som jeg selv bare kjenner fra et par referanser. Hun dukker opp i Sandman-historien The Hunt, hvor hun gir skyss til en ung varulv i sin flyvende morter. Der er hun, i motsetning til i sagnet, ikke mager. Men hun har også en hytte - på hønseben - som er et av portrettene i Mussorgskys Bilder fra en utstilling. Som var den andre CDplata jeg noen gang kjøpte, fordi jeg kjente musikken fra dataspillet Frontier: Elite II, hvor man flyr rundt i galaksen i romskip og i prinsippet kan reise nesten hvorsomhelst. Om man dermed kommer seg lenger enn med flyvende morter vet jeg ikke. Orkesterversjonen er uansett finere enn den elektroniske versjonen i dataspillet. Derfor legger jeg ut en youtube-lenke til den, i anledning det som visstnok er dagen.

Ingen kommentarer: