onsdag 24. juni 2009

Referanserammer

Jeg satt på bussen, og ved siden av meg satt det en gruppe fra et sfo, altså barn i tidlig barneskolealder. Som glupe unger gjerne gjør, var det to av dem som snakket om Star Wars, nærmere bestemt om den filmen hvor "Anakin blir et spøkelse". Hendelsesforløpet som ledet opp til dette, skal visstnok ha vært at "keiseren ble uvenner med noen på det snille laget, og så drepte Anakin keiseren". Hvilket i og for seg må sies å holde som forklaring. Det jeg festet meg ved var uansett ikke gjenfortellingens gullkornaktighet, (jeg kan uansett styre meg for hele gullkorngreia,) men at guttungen kalte Darth Vader for Anakin. Selvfølgelig gjorde han det. Han har jo sett filmene i den nye rekkefølgen, hvor Luke Skywalker utgjør fortsettelsen på Anakins historie, i motsetning til den versjonen jeg kjenner, hvor Anakins historie bare danner bakgrunnen for Lukes.

Det får meg til å tenke på hvor lite som skal til før to personer får to helt forskjellige oppfattelser av virkeligheten, og hvor små detaljer dette kan komme til uttrykk i. Filmene er like, vel, stort sett, for oss begge, men jeg begynte et annet sted enn denne gutten. Det er alt. Men vi setter to helt forskjellige navn på denne fyren i den svarte hjelmen.

2 kommentarer:

Heidi sa...

Jeg så de eldre først, men sier også Anakin. Når sant skal sies syns jeg Anakins historie er litt mer interessant enn Lukes.

Martinbg sa...

Ah, så det er altså flere faktorer enn jeg opprinnelig trodde som har noe å si for hva man kaller han fyren i den svarte hjelmen (eller han søte lille gutten, som ei venninne av meg sa etter å ha sett den kronologisk første filmen og ikke noe mer). Det er egentlig ganske fint hver gang verden viser seg å være mer komplisert enn jeg trodde i utgangspunktet.

Det ene er historien om å mestre sine krefter, det andre er historien om å mestre seg selv... jeg kan forstå at det siste fenger mer, når jeg tenker meg om.

Og, mens jeg har deg her... kan det stemme at du er den samme Heidi som jeg har hatt diskusjoner med et helt annet sted på nettet for noen år siden? Noe jeg leste du hadde skrevet i et kommentarfelt på en blogg fikk noen brikker til å falle på plass.