lørdag 31. januar 2009

Blasfemi

Jeg somler ofte litt mye med å skrive om ting, og har ikke rukket å si noe om forslaget om å gjøre det straffbart med kvalifiserte angrep på religioner (om jeg har forstått det riktig) og oppropet mot det, som finnes her. Nå som jeg gjør det er det kanskje litt overflødig, siden de fleste etterhvert har fått med seg saken. (Hallo i uken hadde noen morsomme greier på det i dag, podkasten ligger her.)

Noe av problemet mitt, har å gjøre med å si to ting på en gang. Jeg mener ganske bestemt at det er en dårlig idé å gjøre det straffbart med usaklige angrep på livssyn og religioner. Jeg mener imidlertid også at usaklige angrep på livssyn og religioner i seg selv er en dårlig idé, og jeg har flere grunner til det, som jeg forhåpentligvis får kommet inn på en gang. Men ikke her, fordi språket fungerer sånn at når man sier to ting på en gang, kan det virke som det ene er et forbehold for det andre. Vel, på den annen side er vel noe av fordelen med denne ytringsfriheten at den ikke bare omfatter retten til å mene at noen burde holdt kjeft; den presser også folk til å tenke gjennom og begrunne hvorfor de mener det, i stedet for å lene seg på loven.

Men, uansett, man har spurt seg om hva som ville og ikke ville blitt rammet av denne loven, hvis den gikk igjennom. Hvordan ville det gått med denne, ikke helt uberømte denne episoden av South Park?

Ingen kommentarer: