tirsdag 27. november 2007

Fra selvfølelse til andre verdenskrig

I tillegg til å skrive her, hender det jeg skriver bokomtaler for bokavisen.no. Jeg tenkte jeg skulle legge ut lenker til de jeg har sendt inn så langt. Jeg legger ut nye anmeldelser etterhvert.

Å bekjempe lav selvfølelse - en selvhjelpsbok i kognitiv terapi.

Danteklubben - en bok om historiske personer som løser krimgåter og oversatter Dante om hverandre. Og en innføring i den Guddommelige komedie.

Harry Potter and the Deathly Hallows - det er kanskje ingen overraskelse at det er siste boka i Rowlings serie, og ikke en helt annen bok med samme navn.

Shopenhauerkuren - Irvin Yaloms nyeste. Om psykoterapi, filosofi, og alt det andre Irvin Yalom pleier å skrive om.

Den guddommelige komedie - av Dante.

og Møte ved milepælen - av Sigurd Hoel, et oppgjør med både det ene og det andre i kjølvannet av andre verdenskrig.

3 kommentarer:

Bjørn Are sa...

Flotte bokanmaldelser, i kjent, ettertenksom stil. Jeg hadde også litt blandete følelser om Dante-klubben, ikke minst ble personskildringene noe firkantede.

Nesten som i krim eller SF;-)

Martinbg sa...

Vel, når man skal skildre

- folk som faktisk har levd, og som man vet en del om
- i situasjoner de slett ikke har vært i (som kriminaletterforskning)
- for et relativt bredt publikum

er jeg redd dybden i personskildringene er noe av det som får lide.

Men Danteklubben fikk meg til å lese Dante, det skal den ha.

Bjørn Are sa...

Ikke den verste effekten jeg har hørt om av en bok.