onsdag 2. august 2017

Nyttårsprosjektet juni og juli - det har ikke skjedd så mye

Jeg skrev ikke noe månedlig innlegg for juni. Og det jeg skriver nå blir mer et innlegg om august, og ukene fremover, for jeg har ikke så mye å fortelle om juli. Nyttårsprosjektet handler jo om hvordan jeg skal strukturere hverdagen min. I sommermånedene har jeg hatt lite hverdag, og heller ikke så mye struktur.

Nå har jeg noen mer strukturerte uker fremover tror jeg. Det er på tide å prøve seg litt frem med hverdag. Utforme en ny slags hverdag.

Nyttårsprosjektet, jakten på en bedre fritid, glir nå sammen med et annet prosjekt, et forsøk på å ta skrivingen på alvor. Jeg er nå ferdig med arbeidspraksis, ferdig i tiltak, ferdig utredet, det er ikke lenger noen andre som bestemmer. Jeg har søkt om gradert uføretrygd. Det eneste jeg venter på er et svar. Så det er på tide å finne ut hva det å ta skrivingen på alvor… egentlig vil si.

Først og fremst vil det nok si at jeg må bruke tid på det.

Det å ha en bedre fritid og det å skulle jobbe hjemme handler egentlig om mye av det samme. Om å få leiligheten min til å være forskjellige steder. Et arbeidssted, en lesekrok, en broderistue, et kjøkken og så videre… når alt egentlig foregår på noen få kvadratmeter.

Om å få dagen til å være forskjellige dager. Arbeidsdag, lesestund og så videre… når alt egentlig foregår på noen få timer. Det handler om struktur.

Det finnes ingen naturlige skiller. Stedet der jeg skal jobbe, lese og så videre er rent fysisk det samme stedet hvor jeg har mer lyst til å glemme meg bort på nettet, eller spille et eller annet spill. Skilleveggene må jeg lage i mitt eget hode.

Samtidig må de ikke være alt for strenge. Hvis timeplanen min blir for rigid, begynner jeg bare å skulke. Da mister jeg nesten alt av følelsen av… jeg vet ikke, albueslag? Eller den følelsen jeg har skrevet om tidligere, den jeg jager sånn etter. Følelsen av tilfresstillelse, av å ha brukt dagen akkurat riktig, den følelsen jeg ønsker meg så høyt at jeg blir livredd for å bruke tiden feil og dermed miste den, og det frustrerer meg og dermed mister jeg den.

I august er planen å prøve meg mer frem med dette.

Den fritiden jeg ønsker meg er fremdeles:

Bruke mindre tid foran skjerm. Enten det er mobilspill eller twitter og facebook, eller surfing og 20 artikler om det samme. Når jeg først sitter der, er det vanskelig å komme seg løs … og samtidig er det nettopp den aktiviteten jeg går til når jeg føler at jeg ikke orker noe annet… og det gjør meg enda mer sliten, det tar så veldig mye tid.


Mer lesing, mye mer. Mer broderi, gjerne sammen med lydbok eller podcast. Mindre redd for å prøve nye ting på kjøkkenet. Mer, en god del mer tid brukt på sosiale ting – dra på arrangementer, treffe venner, kommunisere mer regelmessig over tekst. Og ved siden av det… jeg vet ikke, prøve nye ting en gang i blant også. Lage meg en hverdag hvor jeg i blant føler at jeg har tid til overs… og at der er mer spennende enn skummelt at jeg kan bruke den til hva jeg vil.

Ingen kommentarer: