onsdag 9. juli 2008

Arv vs. miljø

Mye kan tyde på at man fremdeles heftig diskuterer hvorvidt det er arv, miljø, eller en eller annen slags mikstur av dem, som danner grunnlaget for menneskets natur. Selv om det har blitt gjort en del teoretisk og empirisk fremgang på feltet (som mange debattanter forbeholder seg retten til å overse av overbevisningsgrunner) er ikke jeg smart nok til å ha god nok oversikt til å banne på noen konklusjoner, selv om jeg heller til en eller annen slags mikstur, med vekt på "eller annen"... men jeg kan i det minste sette av noen minutter til å besvare det langt viktigere spørsmålet. I det følgende skal jeg redegjøre for hvilke vesentlige moralske implikasjoner som hviler på utfallet av denne debatten:



























































Nå som det er overstått, ønsker jeg alle mine lesere en fortsatt god sommer. (Evt i samsvar med sin natur.)

4 kommentarer:

Arnfinn Pettersen sa...

En udmerket redegjørelse. Klar og velformulert.

Martinbg sa...

Takk.

Jeg kunne sagt mindre, men jeg følte at det ble omtrent passe nå.

Anonym sa...

Hehe. Hadde forventet meg et langt innlegg nå..

Martinbg sa...

Vel, det er liksom ikke så mye mer å si. Hume og sånn...